Brev:
Er han ved at blive kræsen?
20. september 2007
Alder:
9 mdr.
Er han ved at blive kræsen?
Hej igen Helen,
Min søn Felix paa 9 mdr. har indtil for et par uger siden været meget åben for at smage forskellige ting, men nu hvor vi er begyndt at prøve at give ham familiens mad om aftenen er han begyndt at afvise meget af det.
Jeg tror slet ikke han kan lide konsistensen af kød, kylling, og fisk. Han har kun to tænder så måske kan han ikke tygge det ordentligt? Han spytter det ud så snart vi prøver at give det til ham.
Nu vil han pludselig heller ikke have grød om morgenen. Jeg tror ikke han gider skeen, vil helst de ting han kan spise med fingrene, så han selv kan styre det! Han har ogsaa tidligere godt kunnet lide humus paa ske, men det vil han heller ikke have for tiden. Den sidste uge har han kun villet spise frugt, avocado, brød, yoghurt, og ærter (han elsker ærter fordi de er nemme at tage fat om).
Jeg har nu lige læst at man skal undgå at tage hans yndlingsmad frem naar der er noget han ikke kan lide, da han på den måde kan blive kræsen, og det gik op for mig, at jeg måske har taget ærter frem for mange gange da han ikke var så glad for det vi serverede. Hvor hurtigt danner barnet en tendens til at blive kræsen?
Og er det et problem at spise for meget avocado, eller er det ok hvis han får det hver dag til frokost?
Vi er meget opsat på at han ikke skal blive kræsen da vi er en meget madglad familie!
Han er også faldet under den kurve han lagde ud med. I de foerste seks måneder lå han stabilt på 50 percentilen. For to uger siden vejede han 8,5 kg da han blev vejet hos lægen, og jeg tror han der var nede på 35 eller 40 - jeg kan ikke huske hvor høj han er.
Hans dag ser normalt saadan ud:
0500/0600 - bryst
0730 - frugt til morgenmad
1000 - flaske og frugt eller brød
1200 - frokost (avocado)
1400 - flaske
1600 - frugt eller brød
1800 - aftensmad
1900 - bryst
0200 - bryst
Med venlig hilsen
Marianne