Er han ved at blive kræsen?

20. september 2007

Alder:
9 mdr.

Er han ved at blive kræsen?

Hej igen Helen,

Min søn Felix paa 9 mdr. har indtil for et par uger siden været meget åben for at smage forskellige ting, men nu hvor vi er begyndt at prøve at give ham familiens mad om aftenen er han begyndt at afvise meget af det.

Jeg tror slet ikke han kan lide konsistensen af kød, kylling, og fisk. Han har kun to tænder så måske kan han ikke tygge det ordentligt? Han spytter det ud så snart vi prøver at give det til ham.

Nu vil han pludselig heller ikke have grød om morgenen. Jeg tror ikke han gider skeen, vil helst de ting han kan spise med fingrene, så han selv kan styre det! Han har ogsaa tidligere godt kunnet lide humus paa ske, men det vil han heller ikke have for tiden. Den sidste uge har han kun villet spise frugt, avocado, brød, yoghurt, og ærter (han elsker ærter fordi de er nemme at tage fat om).

Jeg har nu lige læst at man skal undgå at tage hans yndlingsmad frem naar der er noget han ikke kan lide, ...

Annonce

... da han på den måde kan blive kræsen, og det gik op for mig, at jeg måske har taget ærter frem for mange gange da han ikke var så glad for det vi serverede. Hvor hurtigt danner barnet en tendens til at blive kræsen?

Og er det et problem at spise for meget avocado, eller er det ok hvis han får det hver dag til frokost?

Vi er meget opsat på at han ikke skal blive kræsen da vi er en meget madglad familie!

Han er også faldet under den kurve han lagde ud med. I de foerste seks måneder lå han stabilt på 50 percentilen. For to uger siden vejede han 8,5 kg da han blev vejet hos lægen, og jeg tror han der var nede på 35 eller 40 - jeg kan ikke huske hvor høj han er.

Hans dag ser normalt saadan ud:

0500/0600 - bryst
0730 - frugt til morgenmad
1000 - flaske og frugt eller brød
1200 - frokost (avocado)
1400 - flaske
1600 - frugt eller brød
1800 - aftensmad
1900 - bryst
0200 - bryst

Med venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder